Hem Om föreningen Lokalen Publikationer Arkivet Om Folkarebygden Länkar

Om Döpelsen

Ur An-Siktet 1/2000, av Barbro Vikström

Cap III § II. Alle, fulkomligen til Werlden födde, och lefwande Barn, skola af theras Föräldrar, åtminstone in om thet ottonde Dygnet, tiI then helige Döpelsen befordras.

Födelse-, vigsel- och dödböckerna innehåller primära uppgifter och är därför av den största vikt för oss släktforskare. Det kan därför vara intressant och se hur det egentligen är tänkt att vara enligt 1686 års Kyrkolag. Det är födelse och dop som vi nu skall titta lite nännare på.


1686 års Kyrkolag föreskriver att alla barn skall döpas och det skall ske inom åtta dagar efter födelsen. Dopet "skal altijd och wärdeligen och Gudeligen förrättas i Kyrkan" och det skall ske på en söndag, helgdag eller vid en bönestund så att
hela församlingen kan delta. Åtta dagar är ju en ganska kort tid och hade man långt till kyrkan kanske man helt enkelt inte kunde ta sig dit inom den föreskrivna perioden så 1864 förlängdes tiden till sex veckor. Själva dopakten skall "med Gudz Ord och rent obemängt Watn förrättas" helst av kyrkoherden, men det kan också duga med en av församlingens ordinarie präster. 1864 upphävdes föreskriften att dopet skulle ske i kyrkan så därefter kunde det ske "i prästens bostad eller å annat lämpligt ställe".
Vid biskopsvisitationer måste prästen kunna visa de olika kyrkböckerna bl a då födelseboken som skall innehålla uppgifter om alla barn, äkta som oäkta, deras föräldrars och faddrarnas namn, födelse- och dop datum samt födelseort. Det var lite si och så med hur man antecknade dödfödda bam, ibland i födelseboken, ibland i dödboken, ibland inte alls. Men senare i föreskrifterna 1860 anges att dödfödda barn skall endast antecknas i födelse- och dopboken där det i namnkolumnen då skall införas "Ett dödfött gosse- resp flickebarn".


Faddrar skall man ha eftersom det är en "gammal, god och Christelig seed" men det duger inte med vem som helst. Dopvittnena skall vara "af wår Religion, tillaga ålder komne, och i Catechismi lära wäl kunnige". Dessutom "skal til Fadder ingalunda biudas" personer som har några laster eller är brottslingar. Bamets föräldrar måste lämna namnen på tänkta dopvittnen till prästen före dopet så bedömning kunde ske om personerna passade som vittnen, "på thet icke något owäsende, sedan the komma i Kyrkan, må förorsakas". Faddrarna, som skulle representera faderns resp modems sida, var ofta släktingar. Deras uppgift var att ta hand om barnen ifall något hände med föräldrarna.

Om barnet är mycket svagt eller döende kan nöddop ske. Då skall en gudfruktig man som kan sin katekes förrätta dopet, men fInns det ingen karl i närheten är det "någon af Quinnekönet tillåtit, at döpa Barnet". När sedan barnet är tillräckligt starkt skall det föras till kyrkan för att prästen skall bekräfta dopet.


Alla barn skall döpas. Det gäller alltså även oäkta barn. I ett sådant fall bör prästen ta reda på föräldrarnas namn men går det inte skall han likaväl döpa barnet. Lext menar att om uppgifter om föräldrarna inte gick att få fram så fick inga repressalier utövas. Menar han möjligen vad kyrkan anbelangar? Kyrkolagen säger att prästen skulle "hoos werdzlig Rätt angifwa, at ett oächta Barn är födt och döpt wordet, hwilken åligger, ransakning om Barnets Föräldrar, på wederbörligt sätt at anställa". Det tycker jag är vad man kallar repressalier. Hittebarn skall döpas av den präst som först blir anmodad till det.


Det ansågs ju vara en stor skam att föda ett utomäktenskapligt barn och mestadels kom modem i en situation där det var svårt att försörja sig och barnet. En del kvinnor blev desperata och lämnade barnet som hittebarn eller i värsta fall dödade hon sitt barn i sin förtvivlan. För att komma undan sådana hemskheter så utfärdades 1778 en föreskrift som stadgade att kvinnor fick åka bort och föda sitt barn och hon behövde inte uppge sitt namn. Men man undrar ju om den bestämmelsen praktiskt kom att användas av "vanligt" folk. Hade fattiga pigor medel till att åka bort och föda?
Om någon landstrykare "som hoos oss Tartare kallas" skulle smyga sig in i landet och föda ett barn och vill döpa det så går det bra men föräldrarna får en förmaning att låta sig undervisas i den kristliga läran. "Judar, Turckar, Morianer och Hedningar" som kommer hit skall undervisas om den rätta läran och "befordras til Doop och Christendom". Vill de inte det "tå skola the therföre tiltaias".


Källor:


Clemensson, Andersson: Släktforska steg för steg

Kyrkolag 1686 års

Lext, Gösta: Studier i svensk kyrkobokförlng 1600-1946

 

 

Page made with: ELATED PageKits © 2002 ELATED.com/ PageKits.com