Om Barnaqwinnors Kyrckiogång
Ur An-Siktet 4/2000, av Barbro Vikström
Cap V § 1 Barnaföderskor skola hålla sig inne
wid pass sex Weckor efter Födzlen, emedan en Christelig sedwahna,
Tucht och Ärbarheet, så och theras egen hälsa,
sådant fordrar; Sedan tagas the i Kyrckia efter wanligheten.
Speciella regler som gäller vid barnsbörd finns bland
flera olika folk runt om i världen och en del av dessa
regler är märkligt lika. Exempelvis så är
vissa umgängesförbud och sexuella förbud vanliga
men det finns också skillnader som t ex kristenhetens
förbud i samband med dop och nattvard.
Kyrktagningsseden har en lång tradition i Sverige och
skiljde sig kanske inte så mycket i olika landsändar.
Skillnaderna märktes mera mellan fattiga och rika. De fattiga
kvinnorna som behövde arbeta för sin utkomst var angelägna
att förkorta tiden till kyrktagningen medan de som hade
det bättre ställt drog ut på tiden för
att hinna ordna stort kalas. Det blev också ett sätt
att visa att man hade det gott ställt.
Kyrktagningen skedde som regel mellan fyra och sex veckor efter
förlossningen. En del menar att anledningen till just sex
veckor skulle vara att tiden mellan foriossning och kyrktagning
skulle vara lika lång som mellan juldagen och jungfru
Marie kyrkogångs dag, kyndelsmässodagen. En del präster
vägrade t o m att utföra kyrktagning innan sex veckor
gått. Men anledningen till de sex veckorna ligger förmodligen
ännu längre tillbaka i tiden. I tredje Mosebokens
12:e kapitel, som handlar om Barnaföderskors rening, sägs
det att när en kvinna föder ett gossebarn är
hon oren i sju dagar, på åttonde dagen skall barnet
omskäras och efter det skall mamman stanna hemma i ytterligare
33 dagar. Här har vi de sex veckorna.
Anmälan om kyrktagning kunde antingen anmälas i
förväg på pastorsexpeditionen eller också
göras samma dag den skulle utföras. Anmälan på
pastorsexpeditionen gjordes alltid av mannen och mestadels också
när det skedde samma dag även om det i vissa delar
av landet var följekvinnan som skötte den saken och
t o m i enstaka fall av modern själv.
Följekvinnor förekom redan på medeltiden. Det
framgår av Visby Stadslag som förbjöd barnaföderskor
att ha fler än 24 kvinnor i följet. En förordning
på 1660-talet säger att prästeståndet
och borgarna endast fick ha två följekvinnor men
adeln hade inte samma begränsning. Med antalet följekvinnor
kunde man alltså visa sin status i samhället. Under
1800-talet blev det vanligt med endast en följekvinna och
då valdes som regel gudmodern. Följekvinnan kom och
hämtade bamafoderskan före avfärden till kyrkan.
Hon kom inte tomhänt utan hade med sig en kaka "Och
något klädesplagg till barnet. Under färden
till kyrkan skulle hon vara ett skydd för barnaföderskan
som hotades av övernaturliga väsen och riskerade att
bli bergtagen.
Kvinnorna som väntade på att bli kyrktagna fick
vänta i vapenhuset eller fick möjligen sitta i den
nedersta bänken på kvinnosidan, Kyrktagningen kunde
ske i vapenhuset, i dörröppningen, innanför dörren
eller framme i kyrkan. På medeltiden stod barnaföderskan
vid kyrkdörren men på 1600-talet började traditionen
att hon skulle knäfalla medan prästen läste kyrktagningsbönen.
En särskild knäfallspall användes men den var
bara änmad för gifta mödrar. De ogifta fick knäfalla
på golvet, detta gällde även trolovade. Så
småningom fick även dessa använda pall men till
skillnad från den vanliga pallen som mestadels var stoppad
var pallen för ogifta oklädd och hård. I vissa
uppteckningar kallas den pallen för horpall.
Sedan prästen läst kyrktagningsbönen tog han
kvinnan i hand och uttalade en slutönskan. Om hon reste
sig innan prästen räckte henne handen eller om han
hjälpte henne upp råder det delade meningar om men
prästen ledsagade henne till den bänk där hon
skulle sitta; Prästen tog naturligtvis inte de ogifta kvinnorna
i hand och i en stadga från tidigt 1600-tal förbjöds
handtagningen "när någon löskona skall
kyrkoledas".
Den slutönskan, med rötter i medeltiden, som prästen
uttalade var "Herren bevare din ingång och utgång
nu och till evig tid, Amen" men i början av 1800-talet
infordes nya slutord nämligen "Herren ledsage dig
i sin sanning och fruktan, nu och till evig tid! Amen".
Källor:
Bibeln (1917 års översättning)
Gustavsson, Anders: Kyrktagningsseden i Sverige
Kyrkolag 1686 års
|